Home Theater Forum and Systems banner

Behringer iNuke NU1000 Versterker Ventilator Vervanging How To w/ PICS

186K views 137 replies 39 participants last post by  fusseli  
#1 · (Edited)
Behringer iNuke NU1000 Amp Versterker Fan Swap How-To w/ PICS & VID

Het is een tijdje geleden dat ik hier iets heb gepost - mijn originele EP4000 fan swap thread is vastgezet, dus ik dacht dat ik deel 2 van de nieuwe iNuke-serie zou plaatsen met behulp van een gloednieuwe NU1000 die ik deze week per post heb ontvangen.

Bij het inschakelen had de NU1000 een duidelijk ventilatorgeluid terwijl hij op mijn keukentafel stond. Ik hoopte op een hoorbare daling, vergelijkbaar met wat de EP4000 fan swap had verbeterd op de originele EP stock fans. De fan swap die ik heb gedaan in de paar EP4000's die ik nog steeds gebruik, resulteerde in een zeer significante db-daling, maar leek nooit de mogelijkheid van de EP4000's in gevaar te brengen om koel te draaien (zelfs wanneer ze gedurende langere tijd in 2 ohm stereo waren bedraad).

De bijgevoegde foto's tonen de iNuke NU1000 op mijn keukentafel met de bovenkant verwijderd en de standaard ventilator die wordt verwisseld voor een Adda Inc AD0812XX-D71 (Jameco onderdeel # 2095365......ongeveer $8 per stuk).

Het verwisselen van de ventilator op de iNuke-versterker was gemakkelijker dan de EP-ventilatoren - 6 schroeven aan de bovenkant en verwijder vervolgens de 4 schroeven aan de achterkant van de versterker die de externe ventilatorbescherming vasthouden.........dan is het een kwestie van het solderen van de nieuwe draad aan de pigtail van de stekker en de nieuwe ventilator past perfect op zijn plaats.

Het slechte nieuws......de nieuwe Jameco-ventilator IS stiller dan de standaard ventilator, maar het is GEEN zo significante daling als de verbetering die te zien is in de EP4000 fan swap. In het beste geval zie ik het Jameco-onderdeel als een tijdelijke verbetering.

Als anderen hun ventilatoren in de iNuke-serie hebben verwisseld en betere resultaten en significantere verminderingen van het ventilatorgeluid hebben gehad, plaats dan uw ventilatoronderdeelnummer en leverancier!

Ik moet deze versterker nog testen, hij zal een Dayton Reference Series RSS390HO-4 15" sealed sub van stroom voorzien. Ik zal mijn indrukken van deze versterker in de komende weken plaatsen als het nieuwe systeem in elkaar wordt gezet.

Attachments

#4 ·
Siliconen steunen kunnen helpen, maar naar mijn mening is de belangrijkste oorzaak van het windgeruis niet zozeer de ventilator zelf.....het is het geluid van de lucht die wordt afgevoerd door de zwart uitziende "kap" die verwijderd moet worden voordat de standaardventilator verwijderd kan worden. De standaard "shroud" lijkt de luchtstroom van de ventilator naar beneden te leiden en ik denk dat de toestroom van de lucht van de ventilator die zich in de shroud beweegt, de grootste geluidsoorzaak is.

Op de laatste foto die ik heb geplaatst, kun je een foto zien van de nieuwe ventilator die zonder de shroud is geïnstalleerd - toen de versterker op deze manier werd aangesloten en getest, was hij erg stil, zelfs zonder de bovenkant.....toen ik echter de zwarte shroud terugplaatste, keerde het geluid terug en zelfs met de versterkerkap terug op de ventilator, was het ventilatorgeluid erger dan met de versterker open en getest ZONDER shroud.

Misschien is de beste oplossing om de shroud weg te gooien - mijn enige zorg zou oververhitting zijn en verminderde bescherming voor de interne versterkeronderdelen die het misschien het meest nodig hebben.

Mijn versterker komt in een vrij nauwe stereostandaard te staan en ik denk dat dit kan helpen om een deel van het "windgeruis" te maskeren dat ik momenteel kan horen met de NU1000 terwijl ik hem op mijn keukentafel test.

#6 ·
Zou je de behuizing niet een beetje kunnen openen door de inlaat wat terug te snijden?
Goede vraag - hier is het antwoord - volg de YouTube-link hieronder - vandaag heb ik een snelle HD-video opgenomen over hoe je de ventilator in de iNuke-versterkers kunt vervangen en heb deze net op YouTube geplaatst......in de video heb ik daadwerkelijk je suggestie opgepakt en de originele ventilatorbehuizing verwijderd en deze op maat "bijgesneden". Het eindresultaat is een enigszins verbeterde ventilatorsituatie - vergeleken met de aftermarket-ventilator/originele ventilatorbehuizing is de nieuwe combinatie van aftermarket-ventilator/gemodificeerde ventilatorbehuizing een verbetering.Uiteindelijk zou het weglaten van de ventilatorbehuizing de geluidsniveaus van de ventilator in wezen terugbrengen tot bijna onhoorbaar......of deze eenvoudige aanpassing aan de ventilatorbehuizing brengt je een stap dichter bij een stillere ventilator. Bekijk de video voor een kijkje in de NU1000.

#10 ·
Als je het geluidsniveau echt wilt verlagen, raad ik deze ventilator aan:

http://www.vantecusa.com/front/product/view_detail/113
Bedankt - misschien probeer ik het wel. Ik leef al een tijdje met de huidige iNuke/aftermarket ventilatorcombinatie en ik wil het ventilatorgeluid zeker nog een of twee niveaus lager zetten.

Ik ben behoorlijk onder de indruk van de versterker - de 1000W-classificatie is misschien een betekenisloze "maximaal vermogen", maar deze iNuke1000, gebridged naar 4 ohm mono die een kleine verzegelde 15" sub aanstuurt, is behoorlijk krachtig.

Voor $200 zou ik dit elke dag van de week verkiezen boven vergelijkbaar geprijsde subwoofer "plate amps".

#11 ·
Heb deze mod geprobeerd op mijn 3000. De standaard ventilator is eigenlijk best stil met het deksel eraf. Zodra het deksel erop gaat, is het onverdraaglijk....en dit is met de amp cool. Zodra hij opwarmt, klinkt de ventilator als een windtunnel!

Mijn oplossing was om een 120R 2w weerstand in serie te plaatsen met de originele ventilator. De ventilator staat volledig uit totdat de versterker opwarmt (5 minuten) en is nu volledig op toeren verdraaglijk.

Op de 3000 zitten platte koelplaten die zelfklevende warmteafleiders kunnen opnemen.

#13 ·
Kan dit niet uitzoeken.......

De ventilator zelf is niet zo luidruchtig als de bovenklep eraf is. Zodra de klep erop zit, komt er een resonantie van de lucht die door de ventilatieopeningen wordt getrokken. De enige manier om de ventilator stiller te maken, is door de luchtstroom te verminderen, wat de weerstand doet.

Zeg je dat de Nexus-ventilator hetzelfde bereikt door langzamer te draaien?

Ook varieert het geluid naarmate de ventilator opstart. Met de weerstand staat de ventilator eigenlijk uit als je hem inschakelt en begint hij te draaien als hij opwarmt.

#14 ·
Misschien heb ik een bijzonder luidruchtige iNuke te pakken, want ik kan niet van de muziek genieten als de versterker zich in dezelfde ruimte bevindt. Ik denk dat de Behringer-ventilator zeer goedkope lagers heeft en dat dit lagergeluid zich verspreidt naar de ventilatorbehuizing en de bovenklep. De Nexus-ventilator draait doorgaans ook met een lagere snelheid, wat in combinatie met superieure lagers het ventilatorgeluid vrijwel volledig elimineert.

#20 ·
Misschien heb ik een bijzonder luidruchtige iNuke te pakken, want ik kan niet van de muziek genieten met de versterker in dezelfde kamer... Ik denk dat de Behringer-ventilator zeer goedkope lagers heeft en dat dit lagergeluid zich verspreidt naar de ventilatorkap en de bovenklep. De Nexus-ventilator draait doorgaans ook met een lagere snelheid, wat in combinatie met superieure lagers het ventilatorgeluid vrijwel volledig doodt.
Heb deze fanmod gedaan. Hij is zeker veel stiller dan de standaardventilator, omdat de ventilator minder vermogen heeft, dus acceptabel in de thuisomgeving. De ventilator in de bovenklep is nog stiller, maar veel meer werk.

#16 ·
Ja, zwart op zwart en rood op rood aansluiten. Knip de gele kabel voorzichtig zo dicht mogelijk bij de ventilatormotor af. Houd er rekening mee dat ik, vanwege buren, de iNuke nog nooit langdurig op vol vermogen heb laten draaien met de Nexus-ventilator, maar tot nu toe zijn er geen problemen geweest, alleen maar zeer koele lucht die uit de achterkant komt. Ik neem geen verantwoordelijkheid voor schade die kan ontstaan door deze modificatie!

#18 ·
Hé jongens :)

de inuke en vooral de DSP-versie zijn erg interessant.
Maar de ventilator is niet te accepteren in de thuisbioscoop :(

Een langzamere/stille versie is cruciaal onder maximale belasting. (Sommige mensen schrijven op thomann.de en parts-express.com dat de versterker nog steeds stil zijn werk deed :(

Dus ik denk aan een nieuwe "echte" mod.

Kunnen we bespreken of het echt mogelijk is wat ik wil doen? :)
1. dezelfde zalmann ZM-NBF47 (pc northbridge koelingskoelplaat) gebruiken bovenop de mosfet
2. als het thermisch perfect is, kunnen we de warmtepad onder de koelplaat vervangen door thermische lijm (arctic silver)
3. de ventilator vervangen door een stille 12-16db ventilator

Wat denk je ervan?

(En sorry voor het slechte Engels :))

#19 · (Edited)
Eens.... ventilatielawaai is niet acceptabel in een thuisomgeving.

Moet erop wijzen dat deze mod betrekking heeft op mijn NU3000DSP

Probleem dat ik vond is dat je niet kunt vertellen hoe luid de ventilator gaat worden totdat de unit opwarmt & maximale spanning aan de ventilator geeft. Mijn oplossing was om verschillende weerstanden te proberen & uiteindelijk te kiezen voor 120R.

Ventilator met weerstand:
Image

Je kunt de standaardventilator gebruiken die niet draait totdat de unit opwarmt, & dan wordt de snelheid op een acceptabel geluidsniveau gehouden.
Ik heb ook ontdekt dat het blazen van de lucht met de ventilator aan de achterkant turbulentie veroorzaakt als de lucht door de voorste lamellen gaat.
Tot nu toe is de stilste oplossing die ik heb gevonden het monteren van de ventilator aan de bovenkant. alhoewel de originele ventilator met weerstand een acceptabel compromis is. Ik had een stuk perspex liggen dat ik voor dit doel heb gesneden. Ik heb de ventilator direct bovenop de warmtegevoelige componenten geplaatst:

Image

en de afdekking geëlimineerd ten gunste van zelfklevende koellichamen die op alle transistors zijn gemonteerd.
Image

Image

Koellichaam hier:
http://uk.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?SKU=1773319

Op deze manier wordt de lucht door de bovenkant van de unit getrokken & van voor en achteren afgevoerd, wat veel stiller is. Ik heb voor dit experiment een ventilator gebruikt die ik had liggen & de standaardventilator is op zijn plaats gelaten maar wordt niet gebruikt.

#23 ·
Moet erop wijzen dat deze mod betrekking heeft op mijn NU3000DSP
Ahh, dit zou een en ander kunnen verklaren! Kan het zijn dat de NU3000 variabele ventilatorsnelheid heeft, terwijl de NU1000
vanaf het begin op volle ventilatorsnelheid draait? (zoals mijn NU1000 doet)

De specificaties vermelden dat alle drie de modellen variabele ventilatorsnelheid hebben, maar mijn exemplaar heeft dat zeker niet...

#21 ·
Hé geweldig! :)

ik denk dat de industriële ventilatoren inclusief Adda een ruw kogellager hebben. (ratel)
Dus de Noiseblocker pro fans zijn extreem soepel.. maar slechts 12V..

Zelfs ik twijfel hier tussen de Inuke 6000 en Thomann t.amp TA2400 MK-X (2x1200W @4ohm ringkern >23KG)
Dus het gewicht is niet mijn probleem ;) het is gemonteerd in een thuisbioscoop subwoofer.
De inuke 3000 heeft slechts 6xxW @4ohm :(....

#22 ·
Ik denk dat het probleem de snelheid van de ventilator is die turbulentie veroorzaakt door de voorste lamellen, niet de ventilator zelf. De minder krachtige ventilatoren zijn stiller omdat ze langzamer draaien en niet zo veel worden opgeschroefd als de Behringer-ventilator. Maar Behringer probeert dit ding te koelen tijdens PA-toepassingen, waarvoor het is ontworpen, dus lawaai was niet hun belangrijkste prioriteit. In ieder geval hoor je de ruisende lucht die een dreunend geluid maakt voordat je de ventilator zelf hoort.

#26 ·
ok ik denk dat de inuke niet voor professioneel gebruik is..
zonder koellichamen??? :(

de gemodificeerde versie is veel koeler dan de originele. (en gezonder voor de versterker live ;))
Ik heb de koellichamen erop gezet omdat ik de ventilatorsnelheid heb verlaagd....Ik hoop dat het compenseert.
Voor professioneel gebruik denk ik dat de snelle ventilator werkt. De 3000 verschilt van de 1000 doordat hij metalen stand-offs heeft die als koellichamen fungeren, hoewel ze niet van vinnen zijn voorzien.

Image

#30 ·
Ik moet zeggen dat mijn iNukes me weggeblazen hebben! Zelfs het hoog is redelijk acceptabel!
Ik gebruik het op full dipole speakers met vier Peerless 12" sls bass drivers in een gevouwen dipole, een Dayton RS-180 mid en een Neo3 treble per kanaal. Een iNuke 1000 voor de bas en een voor mid en treble. Met behulp van het Holm-meetprogramma en een Panasonic wm-61 microfoon heb ik een zeer mooie klinkende frequentiecurve bereikt, met behulp van de ingebouwde DSP. Mijn plan is om die luidsprekers opnieuw te bouwen zodat de ogen (vrouw) ze ook mooi vindt, zal foto's sturen als ze klaar zijn...

#32 ·
is een 80mm standaard 24V DC ventilator.
dikte 25mm

ik heb de inuke 3000dsp vandaag getest..
ik stuur hem terug naar de dealer, deze versterker is echt verschrikkelijk :(

1. de DSP-versie sist na het inschakelen meer dan 40%.. :(
2. de 2 kanalen zijn niet echt symmetrisch... voor 2 identieke subwoofers heb ik op het eerste kanaal 100% vermogen nodig en op het tweede kanaal slechts 70% voor dezelfde luidheid...

de versterker is goed voor een brievenweger, maar niet voor hifi!

Sorry :(

#33 ·
doedalein said:
is een 80mm standaard 24V DC Fan.
dikte 25mm

ik heb de inuke 3000dsp vandaag getest..
ik stuur hem terug naar de dealer, deze versterker is echt verschrikkelijk :(

1. de DSP-versie sist na het inschakelen meer dan 40%.. :(
2. de 2 kanalen zijn niet echt symmetrisch... voor 2 identieke subwoofers heb ik op het eerste kanaal 100% vermogen nodig en op het tweede kanaal slechts 70% voor dezelfde luidheid...

de versterker is goed voor een presse-papier, maar niet voor hifi!

sorry :(
De ventilator is 12v niet 24v?

Ik heb een inuke3000 voor beide van mijn Dual Opposed sub builds, dus één voor elke build en ik vind ze geweldig.

Twee Fi Q15's in een 120 L kast verzegeld en die inuke3000 drijft ze hard aan.